NFT’s? Naar de vuilnisbak. Memecoins? In vrije val. En nu voegen game-gerelateerde tokens zich bij het bal der gevallenen. Het feest is voorbij, de schijnwerpers zijn uit: er staat geen enkele gaming token meer in de top 100 van cryptocurrencies op basis van marktkapitalisatie. Zelfs Immutable (IMX), ooit een wonderkind, is zojuist naar de 103e plaats gezakt, als een losgeslagen student in een speculatieve economie klas.
Vorig jaar stonden er zes bovenaan de ranglijst. Vandaag staan er weer zes namen op de muur van spijt. In één jaar tijd is de kapitalisatie van de sector gekelderd van 29,3 naar 9,24 miljard dollar. Een spectaculaire smelting van 68%, als een pak ijs onder speculatieve opwarming.
IMX, dat door VanEck werd geprezen en een plaats in de top 25 in 2024 werd beloofd, heeft zijn waarde met 87% zien dalen. En het is niet de enige: Gala Games (GALA) is met 80% ingestort, The Sandbox (SAND) met 64%, Pixels (PIXEL) met 98% en Notcoin (NOT) met 94%. Nieuwkomers struikelen nog voordat ze hebben leren lopen.
Het probleem? Overhaaste projecten, onafgemaakte spellen en tokens die als confetti worden rondgegooid om de menigte aan te trekken. Het resultaat: spelers die deserteren, prijzen die instorten en gemeenschappen die verdeeld zijn tussen teleurgestelden, gedesillusioneerden en mensen die “luchtdruppels vullen” bij gebrek aan iets beters.
Even hoge verwachtingen zoals Illuvium, dat drie veelbelovende games lanceerde, hebben in het stof gebeten. De ILV-token kelderde met 99,4%, met bittere bekentenissen over de wankele gameplay.
In deze goed georganiseerde chaos durven sommigen een heilzame zelfkritiek uit te oefenen. “De meeste spellen hebben geen eigen token nodig,” aldus Jaxie van de GIA-clan. “Gamers willen digitale objecten, geen speculatie vermomd als nut.” Dat is nu gezegd.

En toch is het niet allemaal kommer en kwel. Volgens DappRadar waren er in het eerste kwartaal van 2025 5,8 miljoen dagelijks actieve gaming blockchain wallets. Titels als World of Dypians, Pixudi en Age of Dino houden stand, wat bewijst dat een ander model mogelijk is.
Aan de financiële kant zijn de investeringen met 71% gedaald ($91 miljoen opgehaald), maar is het aantal deals met 35% gestegen. De schijnwerpers richten zich op infrastructuur: MARBLEX, Beamable, The Game Company… allemaal inzetten op de lange termijn.
Misschien ligt de toekomst van Web3-gaming niet langer in tokens voor eenmalig gebruik, maar in solide, interoperabele ecosystemen die zijn ontworpen om meer dan 90 dagen mee te gaan.
_
Volg Be-Crypto op Facebook en X om geen enkel nieuws te missen.