Toyota en Ford doen er alles aan om blockchain in hun wereld te integreren

Blockchain integreren in onze auto’s, echt waar? Nou ja, Toyota en Ford hebben geen gebrek aan lef. Ze zijn ervan overtuigd dat deze technologie, die voor velen nog onduidelijk is, onvermoede voordelen zal opleveren voor hun klanten. Een recent rapport toont hun ijver voor Web3-innovatie. Laten we eens kijken wat ze van plan zijn.

Toyota, altijd op zoek naar perfectie, heeft niet geaarzeld om de wereld van blockchain te betreden. Het “Mobility 3.0”-project werkt al met het Ethereum-netwerk. Maar wees gewaarschuwd, alles is niet rooskleurig in de auto-industrie: de ontwikkeling van blockchainprojecten nam een kleine stap terug in het tweede kwartaal van 2024, met een daling van 14% in patentaanvragen op dit gebied. Toch is het licht niet uitgegaan, integendeel:

  • Toyota Motor Corp heeft in deze periode 29 blockchainoctrooien aangevraagd;
  • Ford Motor diende er 14 in;
  • De twee domineren de Top 5, gevolgd door State Farm, Scala en Porsche;
  • Toyota en Ford hebben beide meer octrooiaanvragen ingediend. Toyota steeg van 25 naar 29 en Ford van 3 naar 14.
World map reflecting carmakers' blockchain project patenting
Bron: Just Auto

En hoe zit het met Ford? Waarom lanceren? Het merk met de blauwe ovaal wil zijn klanten een onveranderlijk eigendomsbewijs garanderen. Hun patent, beschreven door Just Auto, introduceert een gedecentraliseerd beheersysteem voor het in realtime bijhouden van veranderingen in voertuigeigendom. Dankzij blockchain komt alles onder de loep: verkopers, kopers, banken, verzekeringsmaatschappijen, regelgevers en zelfs overheden! Ford wil iets concreets, en met blockchain gaat er niets verloren, alles wordt getraceerd.

En Toyota werkt hard aan een blockchain-systeem voor het beheer van de niet-fungibele tokens (NFT) die aan zijn auto’s zijn gekoppeld. Het is duidelijk dat elke auto zijn eigen NFT zou kunnen hebben, opgeslagen door dealers en beheerd via een interne server. Het riekt naar de technologische toekomst in overvloed.

Deze twee giganten zijn het erover eens dat blockchain beter moet worden beheerst voordat het een revolutie ontketent. Voorlopig gebruiken ze het liever om “rijassistentie” te verbeteren dan dat ze zich halsoverkop op autonome auto’s storten.

_
Volg Be-Crypto op Facebook en X om geen enkel nieuws te missen.