Reclame voor cryptocurrency: FSMA heeft al meerdere keren hard moeten optreden

Sinds de nieuwe regelgeving onlangs van kracht is geworden, heeft de financiële waakhond al actie moeten ondernemen tegen bepaalde spelers, soms op straffe van boetes.

Een eerste geval. De CNMV, de Spaanse autoriteit voor de financiële markten, kondigde vorige week aan dat het zijn allereerste zaak had geopend voor niet-naleving van de regels voor cryptoreclame, zonder natuurlijk vooruit te lopen op de uitkomst van de onderzoeken.

De Spaanse waakhond zei dat het de eerste zaak ooit had geopend.

De Spaanse waakhond zei dat het vier mogelijke ernstige overtredingen onderzoekt voor het niet opnemen van informatie en waarschuwingen over de risico’s van crypto-activa en voor het niet vooraf aanmelden bij de autoriteit voor campagnes die zijn uitgevoerd tussen september en november 2022.

De eerste zaak volgt op nieuwe Spaanse regelgeving die de CNMV de bevoegdheid geeft om specifiek reclame voor alle soorten crypto’s te controleren. In België legt de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) sinds 17 mei ook nieuwe regels op die gericht zijn op reclame voor cryptocurrencies.

“Virtuele valuta, echte risico’s”

Gezien de zeer specifieke aard van beleggingen in digitale valuta is de actie van de FSMA op het gebied van reclame gebaseerd op een risicogebaseerde aanpak. Het reglement bestaat erin potentiële beleggers te waarschuwen voor de mogelijke gevaren (“In crypto is enkel risico gegarandeerd“) en ervoor te zorgen dat de reclame voldoende evenwichtig is.

Het idee is ook om de rol te controleren die natuurlijke of rechtspersonen spelen die hun imago uitlenen (betaalde commerciële exploitatie of andere voordelen).

Sinds 17 mei moet elke nieuwe campagne rond de marketing van cryptocurrencies bij ons dus voldoen aan deze vereisten, ongeacht het distributiekanaal, van fysieke media tot sociale netwerken.

Eén van de cruciale punten in het kader van de toepassing van dit FSMA-reclamereglement betreft de vraag of er al dan niet sprake is van marketing specifiek gericht op de Belgische consument.

“Deze analyse gebeurt geval per geval en houdt rekening met verschillende elementen. Een website van een platform of influencer die toegankelijk is vanuit België, zonder dat er sprake is van een marketingactie van dat platform of die influencer in België, zal bijvoorbeeld niet gericht zijn”, preciseert Mathieu Saudoyer, woordvoerder van de FSMA.

Versterkt toezicht

Om marktdeelnemers te ondersteunen die door het nieuwe reglement worden geraakt, zoals handelsplatformen voor digitale activa, emittenten van cryptocurrency’s en influencers, heeft de FSMA eerst een sensibiliseringscampagne gevoerd. Tijdens deze eerste fase, die voorafging aan de inwerkingtreding van het nieuwe reglement, heeft de financiële autoriteit contact onderhouden met een zeer groot aantal platformen, bedrijven en influencers. In deze context heeft de FSMA heel wat vragen beantwoord en verschillende documenten gepubliceerd (praktische gids, FAQ, nieuwsbrief, …).

Belangrijk is dat op het einde van deze bewustmakingsfase, verschillende spelers gestopt zijn met de marketing van cryptocurrencies bij het Belgische publiek. Maar sinds het einde van de sensibiliseringsperiode heeft de FSMA ook al actie moeten ondernemen tegen sommige spelers.

“Bijvoorbeeld door hen dwangbevelen te sturen, soms op straffe van boetes, met als doel bepaalde advertenties te laten wijzigen”, bevestigt de FSMA ons, zonder echter het aantal interventies te specificeren. “Al deze bevelen zijn naar behoren in aanmerking genomen en nageleefd. Dit betekent dat alle gecontacteerde spelers ofwel hun reclamemateriaal hebben aangepast ofwel de marketing van de betrokken cryptocurrencies in België hebben stopgezet.”

Merk op dat indien de speler aan wie de rijkswacht een bevel heeft uitgevaardigd, in gebreke blijft, de FSMA in het bijzonder de betaling kan opleggen van een boete van maximaal €50.000 per kalenderdag van niet-naleving van het bevel, met een maximum van in totaal €2,5 miljoen.

De Belgische marktautoriteit wijst er ook op dat zij verschillende massacampagnes heeft onderzocht voordat deze werden verspreid en verzekert dat zij zich ervan heeft vergewist dat deze in overeenstemming zijn met de bepalingen van de verordening.

In het algemeen gaat het om een sector die voortdurend evolueert en daarom beweert de FSMA dat zij een aandachtige en permanente screening uitvoert, met name door gebruik te maken van nieuwe tools voor webscraping, waarmee zij bepaalde mogelijk illegale aanbiedingen kan opsporen.

_
Volg Be-Crypto op Facebook en X om geen enkel nieuws te missen.