Een onverwachte verschijning op het Web3 Village podium op CES 2024 waar rapper Dynasty “een wereldvoorproefje” bracht van haar track die gefinancierd werd via blockchain. Tijdens de showcase prijsde de Luikse startup ACE Good haar systeem van tokenised royalty’s aan, dat in de smaak viel bij het panel van experts.
“Magnificent”. Dat is de titel van het liedje dat gezongen werd door de New Yorkse rapper Dynasty op een van de podia van de niet te missen technologiebeurs in Las Vegas, maar het is ook wat Grégory Monfort, de oprichter en baas van ACE Good, gedacht moet hebben. Hij was aanwezig om zijn jonge Waalse bedrijf (2021), dat blockchaintools biedt voor de kunst- en evenementensector, voor te stellen en sleepte de eerste prijs in de wacht in de innovatieve start-upwedstrijd die werd georganiseerd in Village Web3.
“Van het opzetten van een bedrijf midden in de COVID-pandemie tot het winnen op de CES in Las Vegas, het is een kwestie van hard werken en veerkracht. Ik ben niet gehecht aan prijzen en onderscheidingen, maar wat mij interesseert is de validatie en erkenning van een idee. Dat is wat telt,” zegt de CEO van ACE Good enthousiast.
“Kunstenaars de kracht geven om hun projecten te financieren”
De Luikse start-up heeft een gespecialiseerd tokenisplatform ontwikkeld, ACE Fund / Indécrew, om culturele projecten te coproduceren. Eenvoudig gezegd maakt de blockchainoplossing het mogelijk om werken collectief te financieren door aandelen in coproductie te verkopen, deze te structureren en de herverdeling van tokenised royalty’s te automatiseren. ACE Good claimt zo een grotere traceerbaarheid en liquiditeit voor toekomstige contracten voor de overdracht van inkomsten.
Diana Hardy, alias Dynasty, die deelnam aan de debatten over de bijdrage van technologie aan kunst en muziek, zei dat ze “weggeblazen” was door de ervaring ter plaatse en overtuigd was door de doelstellingen van het platform. “Het geeft artiesten de macht om projecten te financieren, hun rechten te behouden en hun inhoud te gelde te maken via de steun van fans. Fans worden coproducenten, delen royalty’s en krijgen toegang tot exclusieve content”, legt de muzikale ambassadeur van ACE Fund uit, die 60% van de toekomstige inkomsten van het nummer zal delen met degenen die de remix van haar hit “Magnificent” hebben gefinancierd.
Grégory Monfort, die sinds 2008 in de artistieke wereld werkt, maakt geen geheim van zijn late roeping voor het web3, nadat hij in 2019 blockchain ontdekte. Maar de oprichter van ACE Good was het jaar daarop al betrokken bij financiële transacties door middel van tokenisatie, waardoor hij meer dan vertrouwd raakte met deze nieuwe processen.
Volgens hem beperken de oplossingen van zijn start-up zich niet tot wat andere tokenisatieplatformen aanbieden, namelijk de digitalisering van financiële instrumenten (obligaties, aandelen) in de vorm van “security tokens”. De jonge Waalse blockchainspeler concentreert zich op de artistieke dimensie en biedt niet alleen advies en financiering, maar ook alle strategie en marketing om de werken te begeleiden. Dit kan de creatie van digitale merchandising omvatten in de vorm van NFT’s voor bepaalde projecten die zich hiervoor lenen.
Elk token dat met ACE Good wordt uitgegeven als onderdeel van de coproductie vormt een recht op inkomsten uit het werk, dat vervolgens kan worden doorverkocht. Het model maakt ook een aanpak op maat mogelijk waarbij de projecteigenaars alle regels en parameters van de operatie bepalen: het aantal tokens, de duur (die kan verschillen tussen een tijdloos nummer of een in de tijd beperkte tournee), het herverdelingsplafond, enz.
Voor de goede orde: vorig jaar heeft het ACE Fund verschillende projecten mogelijk gemaakt om hun ontwikkeling te financieren, zoals het beroemde concept van de “mobiele cryptobar”. De twee Belgische bedrijven, ACE Good en Selfbar, deelden de top twee podiumplaatsen in de Web3 categorie van de innovatieve start-up wedstrijd op CES.
_
Volg Be-Crypto op Facebook en X om geen enkel nieuws te missen.