Een nieuwe tekst voorziet in de systematische weergave van de boodschap “de enige garantie van crypto’s is risico” op alle reclame met betrekking tot Bitcoin en andere cryptoactiva.
Hoewel het nog steeds geen duidelijk wettelijk kader biedt voor investeerders, neemt België een zeer agressieve wetgeving aan met betrekking tot reclame in de cryptocurrency-sector. In een nieuwe tekst van de Autorité des Marchés et Services Financiers staat namelijk dat advertenties voor cryptocurrency’s voortaan vergezeld moeten gaan van een tekst waarin staat dat “de enige garantie van crypto’s het risico is”. Een duidelijke boodschap voor beleggers, bedoeld om vooral jongeren te informeren over de gevaren van beleggen.
De nieuwe wetgeving zal zeer strenge voorwaarden opleggen aan media die cryptocurrency-gerelateerde reclamecampagnes hosten, met in het bijzonder de verplichting om de details van een campagne ten minste 10 dagen voordat deze op een site wordt gepubliceerd naar de toezichthouder te sturen.
De Autorité des Marchés et Services Financiers zegt dat de stap vooral bedoeld is om beleggers te waarschuwen voor de gevaren die gepaard gaan met cryptocurrencies. De markt staat bekend om zijn volatiliteit. Verschillende faillissementen in de sector hebben de toezichthouders er echter toe aangezet om de Web 3.0-wereld onder de loep te nemen en in sommige regio’s stappen te ondernemen om beleggers te ontmoedigen om in te zetten op deze beleggingscategorieën.
De nieuwe regelgeving zal in België vanaf 17 mei 2023 van kracht zijn.
_
Volg Be-Crypto op Facebook en X om geen enkel nieuws te missen.