Goede indruk, letterlijk, want de winkel Tshirt Mania, beroemd om zijn flockings met Carolo-accenten, gaat een collectie onthullen met de codes van de meest iconische digitale valuta. De winkelier is niet tevreden met het opdragen van zijn nieuwe ontwerpen aan de cryptogemeenschap, maar gaat zich ook breder op web3 storten door nu betalingen in BTC en altcoins te accepteren.
Welkom in de tempel van “carolo swag”. De winkel Tshirt Mania is gevestigd in de oudste voetgangersstraat van Charleroi en heeft zijn sporen verdiend met het personaliseren van voorwerpen door ze te bedrukken. De eigenaar, Nicolas Gea, een grafisch ontwerper met gevoel voor humor (zoals blijkt uit zijn meest verkochte slogan “Carolo et bien élevé.e”), heeft besloten om een nieuw en ongewoon assortiment producten te testen op zijn klanten. “Aanstaande zaterdag, 23 september, lanceren we een collectie geïnspireerd op de wereld van de bitcoin, met t-shirts, sweaters, petten en mokken in de kleuren van de crypto”, kondigt hij aan achter een lachende baard. “En om de ervaring compleet te maken, voor wie dat wil, zal het daarna mogelijk zijn om alle aankopen eenvoudig in cryptocurrencies te betalen.”
In tegenstelling tot crypto-influencers die vaak met vrome beloften van financiële onafhankelijkheid komen, geeft de ontwerper-handelaar bescheiden toe dat dit een logische volgende stap is in zijn werkdynamiek. “We zijn altijd op zoek naar uitbreiding van ons assortiment om aan de vraag van klanten te voldoen. Deze collectie is een begin, een initiatie, dus we nemen op ons eigen kleine niveau deel aan de digitale evolutie, we verkennen de mogelijkheden van web3”, zegt Nicolas Gea.
Als creatief was hij al enige tijd geïnteresseerd in NFT, zonder ooit echt de moeite te nemen om dit opkomende segment van de digitale economie te betreden. “Voornamelijk door tijdgebrek, zoals bij veel ondernemers het geval is. En dan een gebrek aan kennis over de technische complexiteit”, vertrouwt hij me toe. Daar bleek het advies van een oude kennis doorslaggevend.
“We moesten de accountant geruststellen”
Nicolas Gea stapt niet alleen in de bitcoinwereld. Hij is een samenwerkingsverband aangegaan met Christophe Charles, alias NFT_CryptoChris op de netwerken, 3.0 trainer of, zoals hij zichzelf graag noemt, “digital agent”, een soort sportmakelaar voor webartiesten. “Mensen benaderen om met hen over crypto te praten na alles wat er is gebeurd, van FTX tot Bit4You enzovoort. Een hele uitdaging! Maar hier is de benadering concreet bedoeld: een bekende winkel accepteert crypto’s,” relativeert Christophe Charles, die een eenvoudige, effectieve en transparante oplossing moest vinden om de boekhouder van Tshirt Mania gerust te stellen.
De terughoudendheid van de cijferprofessional was zeker niet buiten proporties, maar weerspiegelde een gevoel van juridische en fiscale onzekerheid dat in België blijft bestaan over aspecten van het praktische beheer van cryptocurrencies. NFT_CryptoChris koos daarom voor Lyzi. “Het is een Franse app die betaling in crypto’s combineert met een loyaliteitsprogramma, ook gebaseerd op blockchain. Het biedt veel voordelen voor handelaren maar ook voor gebruikers, zoals stortingen en opnames, maar ook cashback, partnerschappen, enzovoort”, zegt Christophe Charles.
Native to the Tezos blockchain, Lyzi heeft met name multi-chain bridges met Ethereum, BNB Chain (de blockchain van gigant Binance). De kracht van deze oplossing ligt vooral in het gemak van implementatie, hoe geeky de klant ook is. “Lyzi is gratis voor retailers om te gebruiken. Er hoeven geen terminals te worden gehuurd en geen investeringen te worden gedaan. Bovendien worden de crypto’s omgezet tegen de onmiddellijke wisselkoers en ontvangt de winkelier snel het bedrag in euro’s op zijn bankrekening,” beschrijft Christophe Charles.
Meer dan een transactie, een ervaring
Dus in de etalage van Tshirt Mania hangt binnenkort een cryptovriendelijk uithangbord. Een zeldzaamheid voor retailers in de regio. Toch zijn zelfs ‘s werelds betalingsgiganten het erover eens dat de toepassing van nieuwe vormen van digitale transacties fundamenteel blijft voor de groei van bedrijven. Dankzij contactloos betalen en e-commerce hebben kleine bedrijven tijdens de pandemie digitale mogelijkheden ontwikkeld die hen hielpen zich aan te passen en te overleven. Bovendien gaat het vandaag de dag bij betalingen niet meer alleen om het afronden van een verkoop, maar dragen ze bij aan de hele commerciële ervaring en vormen ze een aanvulling op de relatie tussen producent en consument.
.
Op de vraag over de mogelijke anti-cryptokritiek die zijn winkel, met zijn hoge goodwill, zou kunnen krijgen, maakt Nicolas Gea zich geen zorgen over nadelige gevolgen voor zijn reputatie. “Tshirt Mania blijft hetzelfde als altijd, met een focus op personalisatie. Ik heb evenveel onderzoek gedaan om grip te krijgen op deze nieuwe omgeving. Deze crypto-collectie is gericht op een gemeenschap die ongetwijfeld genesteld is binnen onze huidige gemeenschap. De wereld van bitcoin maakt nu deel uit van de popcultuur. En de verkoop afgehandeld in crypto’s verbreedt gewoon de keuze aan betaalmethoden voor klanten, zonder enige technische of financiële last voor onze winkel,” modereert Nicolas Gea, die hoopt veel mensen te zien op het inaugurele evenement en er al over nadenkt om zijn eerste NFT’s online te zetten.
_
Volg Be-Crypto op Facebook en X om geen enkel nieuws te missen.