Volgens een onderzoek van Dappradar zou 80% van de spelers die een spel zouden gaan spelen dat op de een of andere manier is gekoppeld aan cryptocurrencies, in Azië zijn gevestigd.
Terwijl Web3-games in opmars zijn, zou de interesse van westerse gamers in Web3 erg laag zijn. Volgens een nieuw onderzoek van Dappradar zou 80% van de gamers die vandaag een blockchain-game zouden spelen, in Azië gevestigd zijn.
De facto heeft vrijwel geen enkele grote uitgever NFT of blockchain in zijn bedrijfsmodel geïntegreerd. Zowel op spelconsoles als op Steam zijn NFT-games nog steeds verboden. Alleen Epic Games heeft de sprong gewaagd.
De verschillen met de Aziatische markt zijn talrijk. In het Westen spelen gamers voornamelijk op pc’s en consoles. In Azië blijft de smartphone het essentiële medium, voor meer dan 50% van de gamers. Aziatische gamers geven ook de voorkeur aan service games – bij voorkeur gratis – boven betaalde verhalende games.
Zowat overal in Azië wordt de trend bevestigd. NFT’s maken steeds meer deel uit van het decor. Play-to-earn games, die gamers in cryptocurrencies betalen voor hun speeltijd, nemen ook toe en zijn vooral aantrekkelijk voor gamers uit ontwikkelingslanden.
Er zijn een aantal factoren die deze trend tegenhouden.
Er zijn echter al enkele remmen op specifieke markten. Zuid-Korea heeft bijvoorbeeld blockchain-gerelateerde games verboden op zijn grondgebied. China beperkt de gametijd van zijn burgers tot één uur per dag. Deze beperkingen hebben de adoptie van Web3 door de lokale industrie niet vertraagd. Paradoxaal genoeg vertraagt de adoptie van Web3 en blockchain elders in de wereld. Westerse uitgevers zijn nog steeds erg voorzichtig met het integreren van deze technologie – zoals blijkt uit het recente debacle bij Ubisoft, de Franse uitgever, die een stortvloed aan kritiek kreeg op sociale netwerken nadat ze hadden aangekondigd dat ze NFT in hun games zouden integreren. De druk was zo groot dat de uitgever letterlijk afzag van zijn plannen.
_
Volg Be-Crypto op Facebook en X om geen enkel nieuws te missen.