We kennen de Smurfen allemaal uit de stripverhalen van de Belgische auteur Peyo, maar je wist misschien niet dat de kleine blauwe wezentjes zichzelf nu uitnodigen voor de blockchain. The Smurfs’ Society is een Web3-project dat gaming en NFT-collectie combineert.
De populariteit van de Smurfen over de hele wereld is welbekend. Na zo’n 65 jaar blijft de licentie zichzelf vernieuwen door zich aan te passen aan nieuwe technologische praktijken. In de afgelopen maanden heeft ze Web3 aangepakt, met een groot project gebaseerd op blockchain. Het heet “The Smurfs’ Society” en is zowel een verzameling van NFT als een begeleidend spel. Het project werd ontwikkeld door N-Zone, een Belgisch bedrijf niet ver van het centrum van Luik dat leuke en educatieve ervaringen ontwikkelt. We hebben kennis kunnen maken met hun leden, die met ons hebben gesproken over dit ambitieuze project.
De Smurfenvereniging is in de eerste plaats een verzameling NFT’s, maar biedt ook andere ervaringen. Het Belgische bedrijf werkte aanvankelijk aan het ontwerp van een klein spel en een schattenjacht voor het project, voordat het door de rechthebbenden werd ingehuurd om direct aan de 3D-visuals van de NFT’s te werken. Voor de gelegenheid werden 200 Smurfen gemaakt, waarvan sommige volledig origineel. Het project wordt vergezeld door een klein browsergebaseerd spel waarin het de bedoeling is om objecten te verzamelen en deze te combineren om grondstoffen te verdienen. Bescheiden entertainment dat vooral dient om de ervaring te gamificeren en de gemeenschap geïnteresseerd te houden in het programma.
Het project is al een groot succes onder de fans van het merk. “We hebben geweldige feedback van de community gekregen over de NFT’s. Veel van de deelnemers waren fan van het merk. Veel van de deelnemers waren fan van de licentie en het feit dat de visuele kwaliteit werd gerespecteerd was erg prettig. Gamification was een succes dat we helemaal niet hadden verwacht. We hadden een balans gepland die was aangepast aan een klein aantal spelers, we dachten dat we 800 mensen zouden hebben die het spel echt zouden spelen, maar na drie maanden kwamen we uit op meer dan 5 miljoen transacties, wat enorm is. Het ‘verkoop’-gedeelte van de collectie werkte minder goed, maar het was een ingewikkelde periode. Onze ervaring met The Smurfs’ Society is in ieder geval zeer positief, zowel wat betreft de feedback van het publiek als van de rechthebbenden.” legt Arthur Rogery, projectmanager bij N-Zone, uit.
In feite zeiden de leden van N-Zone dat IMPS (houder van de rechten op de Smurfenlicentie) hen veel vrijheid gaf over het ontwerp van het project. Een vertrouwen dat geleidelijk werd verdiend toen de rechtenhouder de kwaliteit van het geleverde werk inzag. De nieuwe Smurfen die werden ontworpen door de N-Zone teams waren zo populair dat IMPS naar verluidt zei dat het ze misschien wilde gebruiken voor andere afgeleide producten. In ieder geval was The Smurf’s Society een geweldige leerervaring voor het Belgische bedrijf, dat momenteel werkt aan een ander Web3-gerelateerd spelproject.
Het project is nog niet af, want N-Zone is van plan het in de loop der tijd levend te houden. De leden denken er zelfs over om een kaartspel te ontwerpen met de afbeeldingen die worden gebruikt om de NFT’s te illustreren, iets dat de collectie op een andere manier zal blijven exploiteren.
_
Volg Be-Crypto op Facebook en X om geen enkel nieuws te missen.